Artikel Terkini

Cara Mudah Nak Hilangkan Kulat & Kulapuk Pada Dinding

Cara Mudah Nak Hilangkan Kulat & Kulapuk Pada Dinding
Cara Mudah Nak Hilangkan Kulat & Kulapuk Pada Dinding 1

Masalah dinding berkulat dan bertompok-tompok macam panau dah dinding rumah. Ramai yang mengalami perkara ini bukan? Dah macam-macam cara dah buat, beribu kali dah cat dinding rumah. Selalunya dinding yang sering jadi macam ni sebab dinding tu lembab. Memang ‘sakit mata’ kalau tengok kesan bertompok-tompok dan bercapuk-capuk kan? Ini cara hilangkan kulat dinding dengan mudah dan berkesan.

Memang ramai yang mengalami masalah ini walaupun menggunakan cat dinding yang mahal.

Punca Kulat / Kulapuk Dinding

Menurut laman web Impiana, antara penyebab boleh berlakunya kulat dinding ini adalah disebabkan 2 faktor berikut:

  • Kelembapan – contohnya tempias air hujan, kurang pengudaraan dalam bilik (kena selalu buka tingkap dan kipas untuk menggalakkan pengudaraan)
  • Masalah paip bocor – Jika ada kulat berwarna hijau atau hitam, biasanya ia disebabkan paip yang bocor dalam dinding. Keadaan yang basah / lembab biasa terjadi antara dinding bilik air/ tandas (Kalau ini yang berlaku, kena cari puncanya terlebih dahulu untuk pastikan kebocoran tak berulang).
  • Salah pilih cat – elak menggunakan cat yang mengandungi kandungan kapur yang tinggi

Jadi, macam mana cara hilangkan kulat dinding ni?

Berikut adalah beberapa cara untuk menghilangkan kulapuk putih pada dinding

1. Guna Air + Cuka

Caranya, campurkan air dengan cuka. Cuka sama banyak dengar air. atau guna nisbah 60:40 untuk cuka:air.

Kemudian masukkan dalam botol spray.

Semburkan di tempat berkulat dan biarkan 1 jam tak payah bilas. Lap dengan kain je.

Kalau banyak putih

2. Bersihkan dahulu baru sembur

Kulat akan hilang seperti gambar di bawah ini.

3. Guna Mildew / Mould Remover

Lagi satu cara mudah kita boleh guna wall cleaner jenama Dettol (cari mould & mildew remover).

Jenama lain pun ada juga rasanya boleh try tengok dekat Shopee atau Lazada atau di pasar raya biasa.

Caranya spray je dekat tempat berkulat tu dan lap. Buat sampai kulat tu hilang.

Kalau masih terjadi lagi, kenalah cari punca dan baiki masalah dinding tu.

4. Guna Wall Sealer

Seterusnya jika kedua-dua cara di atas masih tak berkesan, anda boleh gunakan wall sealer.
Caranya kikis dulu dan buang cat / kulat tu.

Lepas tu cat guna Wall Sealer Solvent Base macam dalam gambar di bawah ni. Terpulanglah ikut apa-apa jenama.

Ia khas untuk dinding lembab dan bermasalah.

Lepas dah guna cat ni, barulah cat dinding tu dengan warna pilihan kita.

Cara Mudah Nak Hilangkan Kulat & Kulapuk Pada Dinding 1
kontraktor rumah
bina rumah
pinjaman lppsa
pengeluaran kwsp
spesifikasi rumah
rumah ibs
pelan rumah
rekabentuk rumah
bina rumah atas tanah sendiri
kontraktor rumah selangor
rumah banglo

Source


kontraktor rumah, bina rumah, pinjaman lppsa, pengeluaran kwsp, spesifikasi rumah, rumah ibs, pelan rumah, rekabentuk rumah, bina rumah atas tanah sendiri, kontraktor rumah selangor, rumah banglo

Back to list