Artikel Terkini

Pokok Diserang Bena Musim Hujan, Rawat Dengan Air Rebusan Cengkih

Pokok Diserang Bena Musim Hujan, Rawat Dengan Air Rebusan Cengkih
Pokok Diserang Bena Musim Hujan, Rawat Dengan Air Rebusan Cengkih 1

Rawat bena dengan rebusan cengkih Memang banyak bahan dapur yang bermanfaat pada tanaman di kebun. Bagi yang mengamalkan konsep tanaman organik, cara ini yang paling tidak boleh diabaikan.

Menjelang musim hujan, tanaman mudah terancam kepada serannga perosak yang ramai geruni iaitu bena. Hal ini turut dihadapi dan dikongsikan cara penyelesaian mudah oleh Khairulazani Bin Hassan Sabery

Hari tu dah macam putus asa dah dengan dan pokok cili padi ni kena serangan bena dan parasit yang jenis sedut bendalir pokok tu.
Terima kasih yang bagi petua air semburan rebusan bunga cengkih. Memang menjadi. Sekarang dah berbunga dan berbuah dah

Saya share cara saya buat

Saya ambil segenggam bunga cengkih. Kemudian rebus dengan 1liter air. Rebus dalam tempoh 15 minit ke 20 minit Lagi lama, lagi bagus. Biarkan air rebusan sejuk semalaman. Lepastu esok sembur. saya buat air rebusan ni waktu malam
Sembur lak permulaan 2 kali sehari pagi petang selepas siram pokok. Saya amalkan 2-3 hari berturut-turut je..
selepas itu saya buat seminggu sekali jer dalam 2minggu …ni dah sebulan tak buat dah…alhamdulillah ok…ingat next week nak buat lagi…Pokok Diserang Bena Musim Hujan, Rawat Dengan Air Rebusan Cengkih 2 Pokok Diserang Bena Musim Hujan, Rawat Dengan Air Rebusan Cengkih 4

P/S sembur secara rata tau…atas bawah depan belakangyg ada bena tu sembur kan

Atasi cabage warm dengan semburan rebusan cengkih

Sebelum ni IMPIANA pernah kongsikan khasiat bayam brazil atau juga dikenali dengan nama bayam sissol. Antaranya awet muda, menguatkan tulang dan pelbagai lagi. Sayuran jenis salad ni, memang sangat mudah untuk ditanam dan cepat membiak. Tapi ada satu masalah yang memang boleh buat semua orang patah hati iaitu ancaman perosak.

Artikel berkaitan: 13 Khasiat Bayam Brazil, Mengekalkan Awet Muda Dan Bagus Untuk Ibu Mengandung

Seperti sayuran berdaun lain, antara serangga yang kerap ancam bayam brazil ni adalah cabbage worm. Kehadirannya memang sukar dikesan kerana ia kecil, warna sama seperti daun dan tak tahu bila waktu serangga ni aktif. Kehadirannya mudah dikesan apabila kelihatan butiran kecil berwarna hitam pada permukaan daun.

Kalau dibiarkan, boleh jadi botak pokok bayam brazil kita. Tapi, Siti Samsiah ada resepi racun organik untuk masalah ulat yang suka makan bayam brazil ni.

BAHAN-BAHAN:
1 sudu kecil bunga cengkih
1 liter air

CARA-CARA:
Rebus semua bahan dengan api sedarhana sampai mendidih. Saringkan air rebusan setelah disejukkan.

Masuk kan air rebusan tadi ke dalam botol semburan. tak perlu tambah air dan semburkan pada keseluruhan tanaman terutamanya pada bahagian bawah daun sekurang-kurangnya 2-3 kali seminggu. Untuk lebih berkesan, boleh buat semburan setiap hari.

Pokok Diserang Bena Musim Hujan, Rawat Dengan Air Rebusan Cengkih 1
kontraktor rumah
bina rumah
pinjaman lppsa
pengeluaran kwsp
spesifikasi rumah
rumah ibs
pelan rumah
rekabentuk rumah
bina rumah atas tanah sendiri
kontraktor rumah selangor
rumah banglo

Source


kontraktor rumah, bina rumah, pinjaman lppsa, pengeluaran kwsp, spesifikasi rumah, rumah ibs, pelan rumah, rekabentuk rumah, bina rumah atas tanah sendiri, kontraktor rumah selangor, rumah banglo

Back to list